Конотопський Гомін: як українське мистецтво залітає у тренди
Сказати, що останні пару тисяч років суттєво змінилися алгоритми налаштування публічної уваги – то скорше ні, аніж так. Варто було потрапити до оголошення про певний гладіаторський бій – й натовпу на нього збиралося на повний Колізей та добру давку навколо. При тому, що змагання, яке лишилося не проанонсованим, могло бути й видовищнішим q досконалішим.
Але яке це має значення, якщо це не потрапило у тренди – якими б вони не було у ті часи.
Мережевий вибух 40-секундного фрагменту з пісні «Цей сон» у виконання хору «Гомін» взірця 2025 року – за великим рахунком це абсолютно та сама «Конотопська відьма» Івана Уривського взірця 2023-го.
Зрозуміло, що тут пісня, а там вистава. Але йдеться не про види мистецтва, а про модель, за якою мистецький (та й не тільки) продукт стає відомим значно ширшій аудиторії, й, відповідно, як «розлітаються» квитки з продажів та з’являється інтерес до мистецтва у бізнесменів (й не лише перекупників).
Ключове все те саме – потрапляння до основного інформаційного каналу – чи надряпаному в камені давньогрецькому оголошенні, чи до мережевих трендів. Мультиплікація впізнаваності – через залітання короткого рілса. Саме так було з «Відьмою», саме так сталося з «Гомоном» і багато ще чим. Згадаймо навалу поціновувачів ранкового сходу сонця, яка призвела до закриття ботанічного саду чи будь-які інші товари чи послуги, які раптово опиняються у трендах.
Що ж поєднує «Відьму» зі «Сном» і чому вони на вістрі?
Фразою «інстаграмненько» ще деякий час тому визначали щось візуально приваблививе, «глянцеве», зроблене для красивої картинки. Власне те, що проситься на фото до Instagram. Аналогічна ситуація з рілсами з тією відмінністю, що потреба у відеофрагменті хронометражем до хвилини, який можна закинути до TikTok. Ну й гарно було б мати на фото/відео щось/когось, ким можна було б похизуватися.
Тобто, на прикладі театральної вистави.
Якщо ти театр у 2025 році, і у тебе немає якірного постера до вистави – це погані новини.
Але, можливо є яскраві фото – репетиційні до прем’єри, та «повний фарш» по запуску. Якщо і цього немає – це вже дуже погані новини.
Ну і якщо вистава похмуро-темна – все може бути, режисер так може бачити – але ймовірність потрапляння в тренди все нижча та нижча.
Можливо є приклади того, щоб у тренди потрапляли мистецькі продукти «високої полички» – бо мені не згадуються. Ще один з параметрів потрапляння – масмаркетність. З одного боку – без глибини та занурення – а як інакше, в 40 секунд Діалоги Платона не запакувати; з іншого – бажання сподобатися глядачеві, навіть підсвідоме. Головний диригент хору «Гомін» очевидно немає відповіді на запитання, яке йому ставлять щодо «такого точного підбору матеріалу». У поєднання із синтезаторним аранжуванням оригінальної версії пісні Степана Гіги запитання набуває іронічності. Бо у Вадима Яценка є набагато глибші приклади робіт. Але локомотивом має бути щось саме «інстаграмненьке».
Повна аналогія й з «Конотопською відьмою», яка навряд є в числі найсильніших творінь режисера Івана Уривського. Звісно, вистава придумана, так, запакована. І саме так, інстаграмненька – добре нарізається фрагментами по 40 секунд дієвого екшну.
Ну й фінальна аналогія – герой в кадрі.
Бо скільки б не був інстаграмним статичний простір – на це глядача не підчепити. Потрібен харизмат.
Такою «відьминою» приманкою свого часу став Михайло Матюхін у ролі Халявського. Й на харизму спрацював новий імідж головного диригента хору «Гомін» Вадима Яценка – як інакше пояснити, що попередні його відео без бороди такого глядацького успіху не мали?
З висновків.
Дизайни мистецьким продуктам робити чи не робити?
Звісно, не треба, якщо вас не цікавить результат та заповненість глядацької зали.
Відео знімати чи не знімати? Та скільки його чекати, допоки в тренди залетить?
Комунікаційниця хору «Гомін» в інтерв’ю після шаленого успіху зізнається, що інстаграмної сторінки не було – заводили вже по тому, як побачили шквал популярності. І це – очевидне недопрацювання.
З іншого боку, те саме відео, яке зрезонувало – так само результат роботи комунікаційності. А це вже суттєвий плюс.
Тож, інструменти просування та раптові піки популярності – все це – якщо у вас є Продукт. Бо якою б потужною не була реклама, на сумненьку виставу чергу не вибудувати. Щонайменше вона має бути інстаграмненькою.