Театральний дайджест #10 (45)

Дайджест «Театральної риболовлі» виходить першими числами місяця.

Формально – наразі саме так і є – початок жовтня – «Театральна риболовля» у самому епіцентрі міжнародного театрального форуму «Homo Ludens» від Миколаївського російського театру, з усіма його насиченими фестивальними днями, різноманіттям театральних шкіл та рівня виконавської майстерності.

Проте, миколаївський фестиваль увійде до наступного огляду. А сьогодні – про події вересня.

ФЕСТИВАЛЬНЕ ЖИТТЯ

Зосередженням фестивального вересневого життя став Херсон – майданчик одночасно двох потужних фестивалів – ХХІІІ Міжнародний театральний фестиваль «Мельпомена Таврії» та Фестиваль сучасного мистецтва «Dream ГогольFest».

За 9 мельпоменіних днів – 40 подій, й це лише на театральній сцені. Крім того – насичений календар Літературної та Освітньої платформи.

Побачити все-все-все не можливо просто фізично, навіть якщо дуже-дуже хочеться. Проте, формат фестивалю пропонує найширші можливості у виборі як назв вистав, театрів, їх приналежності – на сусідніх сценічних просторах спокійно розмішувалися національні та народні колективи, заповнюючи собою велику, камерну або експериментальну сцену.

Колекція відео під загальною назвою «Аргумент на користь» (частина з яких увійшла до попереднього дайджесту), поповнилася роликами, в яких трійка акторів – Петро Зузяк, Михайло Самарський та Микита Слободенюк – про «7 розгніваних джентельменів» від театру «Актор», а Юрій Радіонов не продавав, а показував «Механічні апельсини» Дикого театру.

Спільна подія двох фестивалів – постановка Влада Троїцького в Олешківській пустелі. Це неймовірно круто, що поряд з нами відбуваються події подібного масштабу! Ну а нагода подібне побачити на власні очі – дорогого вартує.

Під час фестивалів вдалося записати багато матеріалів, частина з яких вже почала виходити на ютуб-каналі «Театральної риболовлі» – в рубриці ТЕАТРАЛЬНІ МІСТА – Театральний Стамбул, екскурсію яким провів Кубілая Ерделікари театру Малтепе (Стамбул, Турція).

В рамках фестивалю «Мельпомена Таврії» компанія «Театр 360 градусів» провів свій другий марафон, участь у якому взяли дюжина представників, кожен з яких у різній дотичності мають зв’язок із театром. Матеріали «Театральної риболовлі» лягли у виступ на тему «Стан театральної індустрії».

В рамках освітньої платформи» провів інтенсив з театрального маркетингу, за час якого разом із студентами та представниками досліджували основи позиціонування, сегментації, цільової аудиторії. Працювали не на далеких прикладах, а на місцевому матеріалі – Херсонський театр Куліша, Херсонський театр ляльок, Херсонська філармонія, УрбанСад.

Нагод для наступних зустрічей із «Мельпоменою», «Dream ГогольFest», «Homo Ludens» – точно на весь жовтень, й то й на листопад стане.

Серед інших фестивалів – Стрічка Театральних Новин рясніла повідомленнями про театральні форуми від тих, хто вже втілював свої вересневі задуми, до таких, хто тільки планував свій запуск.

Окремим дописом вийшов огляд того закордонного театрального матеріалу, який бажаючим випадає нагода побачити на площадках українських фестивалів.

КОНКУРСНА КУХНЯ

Що відбувається наразі, та які це матиме наслідки – покаже історія.
Наразі можемо лише констатувати очевидне – процес змін керівного складу театрів державної форми власності зазнав суттєвих змін.
Зокрема, пішло друге коло обов’язкових конкурсів на виборні посади.

На перше коло керівники заходили з прокляттями – їх, бачите, потурбували – змусили не просто в кріслі сидіти, а ще й програму свої викласти, про розвиток театру щось там говорять, якісь дивні цифри називають: «на рік та на п’ять»… Що то й звідки, коли норма українського театру, зокрема, починати календарний місяць без опублікованої афіші…

Тож, сезон конкурсної кухні літо-осінь стартував з Одеської опери – літопис протистояння викладався детально на сторінках порталу.

Наступний детальний медійний блок торкнувся закінченню 30-річної каденції директора – художнього керівника Київського академічного театру юного глядача на Липках Віктора Гирича.

Концентроване підбиття підсумків вилилося у три відео на каналі:

  1. Програмний виступ нового директора – художнього керівника Театру на Липках – В’ячеслава Жили;
  2. Коротке викладення хронології подій від «Театральної риболовлі» – пряма мова із включенням цитат фігурантів подій;
  3. Повна версія першого збору трупи за каденції нового директора.

Проте, не ТЮГом єдиним.
Пристрасті кипіли й навколо «Дивного замку».
Налякані мітингами тюгівців, дивнозамківці вирішили й самі собі застрахатися наперед.

Тобто, замість того, щоб протягом попередньої п’ятирічної каденції займатися розвитком театру, виводити його бодай на який помітний рівень, привести до ладу мережеву комунікаційну стратегію – театр прокинувся за тиждень до загрози зміни керівництва.

Як би там не було, але повідомлення про перемогу Аліни Чуєшової оприлюднено на сайті Департаменту культури КМДА попри процедурні ґепи, допущені головуючим Генадієм Яворівським.

Чого не можна сказати про переможця наступного за часом конкурсу на посаду директора – художнього керівника Київського академічного театру ляльок. На оприлюднення відеозапису в Департаменті витратили два дні. Для оприлюднення повідомлення про переможця – ще більше, оскільки з 30 вересня по нині (5 жовтня) цього до сих пір не зроблено.

На горизонті – перші кроки нових обраних керівників, та наступні конкурси у Київську малу оперу, театр «Актор», Рівненський музично-драматичний театр, Рівненський театр ляльок, Кіровоградський театр Кропивницького…

ТЕАТРАЛЬНЕ ВІДЕО

Вересневий «Риболовний» ютуб реалізував низку відеопроєктів.
Частина з них вже викладена у попередньому фестивальному розділі.
Про решту – детальніше.

В рубриці «Театральні розмови Театральної риболовлі» – зустріч із продюсером Théâtre des Calanques Frederic Poty (яка сталася за безпосередньої допомоги Андрія Палатного).

Малий театр запустив одразу декілька непересічних проєктів, про які вже цікаво говорити, а деякі можна наразі й побачити.

Зокрема, «Театр у контексті». Авторська група вдалася до експерименту, коли раз на місяць обирається вистава з репертуару, перед початком якої відбуватиметься розмова про його величність КОНТЕКСТ.

Звісно, питання читати або не читати п’єсу перед переглядом – не вирішується на 100%. Проте, глядач отримує можливість у концентровані лекції суттєво розширити свій світогляд навколо обраної вистави.

Розпочали з «Холодної м’яти» режисерки Анни Огій.
Насичений та гарно концентрований вступ про Тютюнника – від Євгена Стасіневича.

Відеорубрика – театральні розмови із Дмитром Весельським та Євгеном Стасіневичем по перегляду вистави.

Свій перший театральний сезон готують відкривати в Києві Сучасний художній театр, який попередні 17 років працював у Мінську.

Про причини переїзду з Білорусі до України, про значення мови для нації, про Театр імені Янки Купали, та звісно про Сашу Філіпенка, його «Колишнього сина» та виставу, за мотивами роману – говоримо із художнім керівником СХТ Володимиром Ушаковим.

Перша прем’єра нового сезону театру «Золоті ворота» – від литовської режисерки Андрb Каваліускайте.
Перша частина розмови – про театр міста Алітус та литовські постановки Стаса Жиркова.

ТЕАТРАЛЬНІ ТЕКСТИ

З написаного літерами – текст про прем’єрний мюзикл Київської опери«School of rock» на музику Ендрю Ллойда Веббера.

Замальовка «Шлях до…» театрального оптимізму вийшла тут.

Й триває персоніфікація улову «Золотих рибок» з колекції «Театральної риболовлі».
Цього разу – «Діти Ноя» Михайла Урицького у львівському театрі «І люди, і ляльки».

Наступний дайджест вийде першими числами листопада.