Ребрендинг Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра

Слово РЕБРЕНДИНГ для театрального світу – чуже, страшне й незрозуміле.
І насправді, як перейти від частіше за все не існуючого БРЕНДИНГУ до РЕБРЕНДИНГУ?

Аксакалами фірмового стилю (можу помилятися, але з наявної інформації) можна вважати Одеський театр опери і балету, який у співпраці зі студією Артемія Лебедєва ще 2011 року отримав фірмовий стиль, який судячи з поточних афіш, користується стилістикою і донині.

Напівребрендинг стався за минулий час у театрах «Актор» та у Київському ТЮГу, більш грунтовно підійшов до питання Малий драматичний театр та Національний театр Франка… Забавки зі змінами фірмового стилю не припиняються у Театрі на Подолі. Три стилістики глядач вже бачив. Наразі експерименти зі стилем тривають…

День 24 червня 2019 року увійшов в історію українського театру тим, що відбувся перший публічний ребрендинг. Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра одномоментно перезавантажився за всіма напрямами власної візуальної представленості.

Розмова з директором – художнім керівником театру Стасом Жирковим тривала прямо під час того, як один за одним – сайт/фейсбук/інстаграм освоювалися у запропонованих «лапках».


Стас Жирков: «Фактично, брендбуки українських театрів майже відсутні. Окрім, здається Театру оперети та Дикого театру, які цілеспрямовано працюють з великою кількостью поліграфічної продукції. Частковий фірмовий стиль присутній у «Золотих воріт» – логотип із концептом, сувенірна продукція… Зустрічаються випадки, коли театри змінюють один логотип на інший… Але повноцінного брендбуку з ідеєю, пропрацьованим концептом та відповідною візуалізацією я більше й не знаю».

Саме тому «Театральна риболовля» і фіксує цю подію – проведення першого публічного ребрендингу та появу брендбука українського театру.
Про цей маркетинговий кейс – нижче.

Що було?

Театр 1979 року народження, батьком якого, та незмінним керівником останні 39 років був Едуард Митницький.
Ідентифікувати час появи відомої до сьогодні версії графічної візуалізації не вдалося. Маємо сам факт – Театр на лівому березі в комунікації виглядав ось так:

Що стало?

18 січня поточного року відбувся конкурс на заміщення вакантної посади директора – художнього керівника Театру драми і комедії, переміг в якому Стас Жирков. Для театру розпочалася нова ера. Заклад мистецтва останні роки суттєво відстав у питаннях візуальної представленості – зі зручного костюмчика театр виріс, і гостро потребував нового рішучого кроку.

Стас Жирков: «На момент прихода нашої команди, якщо чесно, маркетингу Театр драми і комедії не мав. Почали працювати з усім, починаючи від візуальної та літературної частини. Адже, наприклад, на той момент не було жодного опису вистави в перекладі на українську. Жодної нормальної фотографії вистав, акторів, афіш… Почали з того, що відфотографувати все від початку. Під словом «нормальний» розумію певний усереднений концепт того, як може виглядати сучасна театральна фотографія, опис вистави і таке інше. Багато вже зроблено – і це можна побачити на сайті, але робота триває і надалі».

БУЛО

СТАЛО

Стас Жирков: «Концепцію дуже ретельно обговорювали із головним режисером Театру Тамарою Труновою. В результаті народився хештег #тримайсясвогоберега, який і дав підказку, куди саме можемо рухатися далі. Згодом до роботи підключилася PR-команда у складі Павла Ар’є, Ані Захожої, Ані Атвіновської, Яни Безсмертної… Першими напрацюваннями концепції розвитку театру поділилися із другом нашого театру Костянтином Кожем’якою (компанія Huss), і вже всі разом почали проект із мережевою агенцією Havas Kyiv, чиє ім’я відоме по всьому світу».

Підрядник

HAVAS GROUP UKRAINE – це група компаній українського підрозділу міжнародної рекламної мережі Havas Group, що надає інтегровані послуги у сфері маркетингових комунікацій. Загальна мережа Havas на сьогодні – це 11 000 співробітників, 316 офісів, 120 міст та 75 країн.

Підрозділи агенції працюють над створенням міцних зв’язків між брендами та їх прихильниками використовуючи креатив, стратегію, медіа та іновації.

Стас Жирков: «З агенцією ми знайшли спільну мову дуже швидко – вони проєвропейські, з чітким розумінням необхідності власного соціального пакету. В Україні компанії із соціальною відповідальністю працюють! Наприклад, Banda Agency зробила ребрендингу для Національного художнього музею України. Havas, до роботи з нами, попрацювали над візуальним стилем Одеського художнього музею».

Без нормального ТЗ виконання ХЗ

Система постановки завдань, їх опрацювання та контроль за втіленням – далекий від театральної творчості процес. Це творчість менеджменту, від чіткості якої залежить і виконання задуманого, і витримані строки, і легкість роботи, і багато чого ще. Без розумінь основних засад цієї меркетингової роботи всі починання приречені на пробуксовку та, зрештою, на напівготовність – бо простіше кинути все на півдорозі, ніж тягти через силу.

Ну і звісно, чіткість у постановці завдання (ТЗ – технічне завдання) має вирішальне значення.

Стас Жирков: «Серед наших вводних було побажання сучасності логотипу для театру, який залучає нового глядача, задовольняє потреби вже існуючого. Також хотіли зберегти гранатово-вишневий колір, який здавна використовувався Театром на лівому березі. Більш того, ми навіть хотіли робити акцент саме не ЛІВОМУ БЕРЕЗІ, але від концепції лівоережності відмовилися. Агенція дослідила ситуацію, яка показала, що на сьогодні багато рекламних кампаній акцентують на цьому увагу, і є загроза загубитися на їх фоні. Тож, до фіналу вийшли дві ідеї, на одній з яких ми і зупинилися».

Власне, ось вона.

Стас Жирков: «Нас привабило в концепті те, що театральні маски помітні не одразу. В першу чергу бачиш типографські лапки. А це дуже крута тема! Адже театр – це і є «життя в лапках». В цілому вимальовуються одразу багато елементів асоціативного ряду. Це одночасно стильно і розумно. А як круто виглядає втілення на футболках та сумках! Це одразу запам’ятовується».

Змістовні поля логотипу

Стас Жирков: «Маски – з одного боку – що може бути для театру простіше? Але давайте враховувати, що в тенденціях сучасного життя глядач вже не поділяється за віком, а все більше за вподобаннями. Наприклад, комікси Марвел можуть бути однаково цікавими і підліткам і людям середнього віку. І, основний тренд – максимальне спрощення айдентики. Від ускладнень логотипів світ давно відмовився. Зображення вішалки цілком достатньо для позначення гардеробу. Чим простіше, тим краще! Тим паче, що ці маски розгортаються  у повноцінну концепцію».

Маска для театру – рішення, яке використовується в досить багатьох випадках. І як для визначення самої театральної категорії, і в ідентифікації театрів. Тож, в різних модифікаціях їх можна зустрінути багато де… І просто маска від концептуального логотипа відрізняється тим, є в ньому чи нема закладеної багатошарової ідеї. Бо, говорячи тільки на рівні порівнянь – маска/кома – можна зупинитися навіть на порівнянні із логотипом ТЮГу на Липках.

Стас Жирков: «Порівняння навіть не коректне. На логотипі ми бачимо маски, які, власне, масками і є. Концепції, яка б відображала позиціонування та напрямок руху театру я в цьому не бачу.
За нашим лого – навпаки – ціла історія, яка розгортається та відкривається стільки разів, скільки з ним контактуєш. Більше того, ми досягли, як на мене, головного принципу, яким керувалися у футбольних клубах – логотип має бути настільки простим, щоб його можливо було швидко і просто намалювати або вугіллям на паркані, або фломастером на футболці. У нас – саме так – поставив лапки – і зрозуміло, про який театр йдеться».

Приклади візуалізації

Сам по собі розроблений брендбук навряд може зробити бренд і відомим і популярним. Це всього лише зручний інструмент для подальшої роботи з побудови бренду.

Стас Жирков: «Крім першого представлення нового фірмового стилю в поліграфії театру та на ресурсах в інтернеті, ми плануємо входити до нового театрального сезону ще й із сувенірною продукцією. Почнемо з чашок, наліпок та сумок. Дуже круті футболки та світшоти… Впевнений, що першими у брендованих речах з’являться наші актори. Сьогодні спостерігав за реакцією співробітників на нові роздруковані афіші вересня – чую, що говорять «Круто!», бачу запал в очах…»

P.S.

Чи може бути налагоджений діалог між театром та маркетингом?
Так! І не припиняю про це говорити в кожній строчці свого театрального блогу!
Чи прийде маркетинг сам до зачинених дверей українських театрів?
Навряд!

Стас Жирков: «Вважаю, що театрам слід виходити самім з ініціативою, якщо вони розуміють для себе необхідність подібних кроків, відчувають потребу в зростанні!»


Сторінки «Театральної риболовлі» відкриті до будь-яких фіксацій подій світу українського театру. Особливо, коли мова йде про ТеатроМаркетинг!

В планах порталу звернутися і до огляду інших ребрендингів сезону (чи готовий ТЮГ на Липках презентувати власну концепцію свого оновлення? Чи є у ProEnglish Theatre захоплива історія про дизайнерські пошуки свого логотипу? Або, чи готовий Національний театр Франка презентувати свою стратегію щодо власного сторіччя?), перезапуски театральних сайтів (чи відкриті до розкриття подробиць кейсів «Сузір’я» та «Дикий театр»?)

І, найголовніше, чи готові українські театри завершити бідкатися, а виходити на поле насиченого конкурентного середовища в океані розваг, та перемагати на ньому?
Все цілком можливо!
Було б бажання…