Ключ до театру з Іриною Запольською. Зустріч четверта. Фантазії для батьків: до та після вистави

Зустріч 3. Театр для дітей в Україні: контури

За планами серії я мала б вдивитися в архітектурні особливості театральних споруд. Але фокус зосередився на фігурі маленької людини, яка відкриває двері у простір Театру. Чи має значення перша зустріч дитини з театром так само, як «перший крок», «перше слово»? Що відбувається між дітьми та батьками під час цієї події? Чи можуть родини поділитися власними методами знайомства дитини з театром?

Я вирішила мандрувати здалеку.

Згадався мені випадок у фойє касового залу театру ляльок. Вхідні двері відкрила молода жінка, яка закликала  з вулиці маленьку дівчинку. Дитина не хотіла заходити всередину. Сеанс ось-ось мав розпочатися і мама поспішала. Вона направлялась до білетерів, протягувала квиток та вмовляла дитину скоріше заходити. Інтонації голосу змінювалися. Вона переконувала дівчинку по-різному і, навіть, винахідливо обіцяла: «Ми зможемо зразу вийти, якщо всередині тобі не сподобається». Маля помітило афіші та зробило крок. Знизу-вверх неквапливо дитина вдивлялась в кожний постер і усі зображення поєднувала вголос у цілісну історію: про хатинку, про дівчинку і про щось ще… Я раділа за космічну здатність сприймати простір цілісно. Але близько касового віконця мені впали в око плакати антрепризи, які просували сюжети не для дітей. Ланцюжок казки обірвався. Мама підхопила дитину і вони подолали прохідний бар’єр.

А зі мною залишились запитання:

  • Хто піклується враженнями дитини, яка прийшла в театр вперше?
  • Як діти відчувають гостинність?

Досвідчені дорослі радісно мандрують з малюками до театру дорогою власних спогадів, а дітям потрібні дрібниці та таємниці. На театральній мапі України можна віднайти споруди, які нагадують чарівні палаци, лабіринти або дивних істот, які за власними правилами мешкають у середовищі сучасного міста. Кожна будівля має особливий колорит та впливає на середовище. Нові враження дитини моделюють її сприйняття Всесвіту. А зустріч з незнайомим простором – то значна подія, яка змінює кордони життя. Тому пропоную поринути у фантазії про те, як влаштувати першу зустріч дитини з театром, аби це стало незабутньою подією.

Знайомство з виглядом театральної будівлі напередодні візиту може відкрити дитині бажання дізнатися про те, які «думки» живуть всередині. Шляхи залежать від фантазії гіда, який вигадає незабутню церемонію «першого відкриття дверей у простір театру».

Давайте пофантазуємо разом, що доступно зробити батькам «до» та «після» вистави.

ПІДГОТОВКА

Ситуація 1: Дбайливі батьки для дитини 3 років вже обрали день першого театрального візиту (мова йде про вік, з якого більшість театрів запрошує глядачів). Квитки на обрану виставу вже в наявності, але дитина не знає про велич батьківського задуму. Як її підготувати?

Фантазія 1. Влаштувати на великому аркуші гру-колаж:

  • підготувати зображення театральної будівлі, до якої незабаром збираєтесь потрапити, наклеїти малюнок на аркуш і додавати різні елементи, які можна зустріти дорогою: дерева, клумби, фонтани, залежно від майбутнього реального маршруту. Дитина допоможе домальовувати доріжки чи калюжі, або тонувати частину карти в обраний нею колір;
  • за декілька сеансів спільної творчості можна наклеїти на аркуш зображення знайомих іграшкових героїв, дивних персонажів, звичайних людей, які мандрують до театру.

Творчий процес подарує щастя взаємодії та передчуття нового і дитини, і дорослим.

Фантазія 2. Прогулянка до театральної будівлі допоможе помітити чим дитина зацікавиться на подвір’ї. А якщо відшукати красиве листя або у фойє роздивитися фотографії, то і рекламна листівка може стати в нагоді для доповнення колажу.

Фантазія 3. Прогулянки до театру можуть доповнюватись раз від разу розгляданням афіш, чи складанням історій про неподалік знайдені дрібниці: можливо вдасться побачити дивну квітку чи зів’ялу гілку, або сміття, яке не знайшло смітник. Історії про них  цікаво складати разом з дитиною. З роками пам’ять не раз віддячить теплими спогадами ігри-мандрівників на кшталт «загадки афіш» чи «таємниці та дрібниці».

СОЦІАЛІЗАЦІЯ

Ситуація 2. Дитина не має достатнього досвіду соціалізації. Її коло оточення – дорослі члени родини. Де дитині зустріти однолітків та навчитися спілкуватися?

Фантазія 4. Прогулянки біля театру мають шанс закінчуватися знайомством з іншими дітьми-глядачами, це може подарувати родинам справжню дружбу.

Безсумнівно, далекоглядний погляд та втілення справжнього культурного проекту вдасться лише тим, хто опанує роль «куратора» родинного зростання, і не дозволить метушні побуту заплямувати радість пізнання. Зусилля не будуть марними. Знайомство з мовою театру навчить пірнати у глибокі думки і дорослих, і дітей.

Інколи я розмовляю в антракті з дітьми-глядачами. Це буває схоже на випробування і для мене. Приміром, моє запитання дитині-глядачу: «Ти за кого зараз хвилюєшся?» заставляє хвилюватися і мене. Чи розуміють діти значення обраного дієслова в контексті співпереживання за героїв на сцені? Проте, черга до буфету розриває і простір, і почуття, і спогади, і спілкування… Хто піклується про те, аби глядачі за час вистави не зголодніли ? Це точно входить до мети театру для дітей?

По-різному можуть транслюватися думки зі сцени. По-різному торкається дійство дитячого сприйняття. Але для кожного глядача важливим є можливість поділитися враженнями після співпереживання. І про це також варто заздалегідь дбати дорослому:

  • Як налаштуватися на розмову з малюком після вистави?
  • Кому доведеться ставити запитання, а кому відповідати?
  • Як не перевантажити дитину повчальними висновками?
  • І найголовніше, як помітити зміни в дитині після перегляду вистави?

Перехрестя стежинок в просторі театру – це можливість руху до мудрості, людяності, зростання. Але сходження «театральних альпіністів» має відбуватися за правилами безпеки, які належить передбачити дорослим. Пропоную ділитися досвідом та фантазіями, порадами та методами як влаштувати доленосну подію, яка відкриває дитині Всесвіт, якщо маля запрошено до Театру.

  • Які родинні традиції та цікаві спогади зберігає ваш досвід відвідування театру з дітьми?
  • Чи пам’ятаєте ви на що вперше звернули увагу, коли опинились в просторі театру?
  • Чи довелось вам бачити неординарні архітектурні споруди театрів для дітей?

Наступним ключем відкриємо дверцята у простір зустрічей театральних фахівців,
які створюють вистави для дітей раннього віку